Van beperkte ruimte naar perfecte ruimte

30 januari 2024

Het leven van een beginnend ondernemer gaat niet altijd over rozen. Een van de grootste obstakels waar startende ondernemers tegenaan lopen is ruimtegebrek. In het begin valt er nog wel mee te leven, die logeerkamer slash werkkamer slash opslagruimte. Maar zodra meer en meer klanten je bedrijf weten te vinden, zie je door de papierwinkel en voorraad je bureau niet meer.

Ruimtegebrek

En wat te denken van diegene(n) met wie je samenwoont? Al die telefoon- en klantgesprekken zijn goed nieuws voor jou(w onderneming), maar kunnen je huisgenootje(s) waarschijnlijk gestolen worden. En stel dat er (potentiële) klanten langs willen komen. Gaan zij je onderneming serieus nemen als ze zich een weg langs jouw slaap- en badkamer moeten banen om je werkkamer te bereiken?

Oplossing

Om professioneler over te komen op potentiële klanten, zou je graag je eigen kantoorruimte willen hebben. Maar ja, je hebt al zoveel geïnvesteerd in je beginnende bedrijf dat je budget te wensen overlaat. Bovendien vind je een vast huurcontract nog te eng nu je niet weet of je bedrijf de gehoopte groei gaat bereiken. In zo’n geval is een tijdelijke werkruimte, al dan niet van NEST/, het overwegen waard.

En nu?

Als je besluit om naar een extern kantoor te verkassen, is het goed om je te bedenken waar deze kantoorruimte allemaal aan moet voldoen. Hoeveel vierkante meter denk je nodig te hebben? Heb je een bepaalde stad of buurt op het oog? Moet je werkruimte goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer? Houd je van reuring of toch meer van rust? Hoewel leegstandsbeheerders als NEST/ je uiteraard kunnen helpen met kiezen, is het handig als je van tevoren al over dit soort dingen nadenkt.

Bezichtiging

Ook tijdens de bezichtiging zijn er dingen waar je beslist op moet letten. Lichtinval is misschien niet het eerste waar je bij stilstaat, maar daarom niet minder belangrijk. Vooral bij een tijdelijke ruimte, omdat het daar doorgaans niet de bedoeling is dat je de inrichting gaat aanpassen door bijvoorbeeld gordijnen op te hangen. Kijk dus tijdens de bezichtiging goed wat de stand van zaken is qua voorzieningen.

Verhuizing

Nog een laatste iets om rekening mee te houden bij tijdelijke ruimtes: de snelle transactietijd. Die is gunstig, maar betekent ook dat je al snel in moet trekken, en dus al snel je zaakjes op orde moet hebben. Heb je bijvoorbeeld voldoende verhuisdozen? Ga je een verhuisbusje moeten huren? Welke vrienden zijn wanneer beschikbaar om je te helpen verhuizen? En mis je nog kantoorspullen?

Inrichting

Aangezien je je onderneming voorheen vanuit je woning runde, heb je waarschijnlijk niet zomaar een zithoekje of koffiezetapparaat voor je klanten paraat. En natuurlijk wil je je werkruimte ook leuk aankleden voor diezelfde klanten. Wat te denken van een mooi schilderijtje of een kleurrijke vaas? Aangezien je nog niet weet hoelang je in je nieuwe werkruimte gaat blijven, wil je niet al te veel uitgeven.

Koop tweedehands

Het kan in zo’n geval slim zijn om je kantoorgerei bij een kringloopwinkel te kopen. Dat is goedkoop en ook nog eens duurzaam. Door bij een kringloopwinkel te kopen, geef je spullen een tweede leven. Spullen die overigens van steeds hogere kwaliteit zijn. Doordat kringloopwinkels alsmaar meer in trek zijn, worden hun inname-eisen namelijk alsmaar strenger (zo ook bij Zolder023 in Haarlem).

Val op

Een ander voordeel van die toegenomen populariteit is het steeds wisselende aanbod. Waar je bij interieurwinkels afhankelijk bent van seizoensgebonden collecties, kun je bij een kringloopwinkel elke dag iets anders tegenkomen. Het aanbod van kringloopwinkels is niet alleen gevarieerder, maar ook unieker. Met unieke spullen kun je een werkruimte creëren die in positieve zin opvalt, wel zo belangrijk in de beginfase van je bedrijf.

Maak reclame

Ook belangrijk aan het begin is marketing. Deel op de socials van je bedrijf dat je een nieuwe werkruimte hebt. Hiermee laat je zien dat je bedrijf volop aan het groeien is. Mochten er nog andere ondernemers in het pand zitten, probeer daar dan contact mee te leggen. Wie weet heeft een van hen toevallig behoefte aan een dienst die jouw bedrijf aanbiedt. Zo heb je er meteen een nieuwe klant bij.

Wees trots

Maar misschien wel het allerbelangrijkste aan het begin is: genieten. Doordat er als beginnende ondernemer van alles op je af komt, wil het genieten er nogal eens bij inschieten. En dat is erg zonde. Je hebt al behoorlijk wat stappen gezet als ondernemer en daar mag je best wel trots op zijn. Wij van NEST/ zijn in ieder geval supertrots op al onze startende ondernemers! Benieuwd naar wat wij voor jou als ondernemer kunnen betekenen? Neem dan vooral contact met ons op.

WhatsApp
Facebook
Email